Аналіз епічного твору
- Автор, його місце в
літературі
- Автобіографічні та
біографічні відомості, пов'язані з життєвою основою творів
- Соціально-суспільні умови, у
яких був написаний твір,
- Назва твору (алегорична,
сюжетна, символічна, метафорична, влучна (чи ні), образна (чи ні)
- Жанрові особливості
- Тема, основна думка
- Художній конфлікт (соціальний,
побутовий, психологічний)
- Композиція
- Проблематика твору
- Життєва основа (правда чи
художній вимисел)
- Аналіз художніх образів
- Мова автора як своєрідність
його індивідуального почерку, описи та ліричні відступи
- Народність твору
- Роль твору в суспільному житті
свого часу
- Актуальність для сучасників
- Вплив яких відомих авторів
відчувається (чи ні) у творі
- Відгуки критиків та інших
діячів мистецтва
- Екранізація чи сценічні
постановки (якщо є). Чим авторський задум відрізняється від режисерського
втілення
- Мої думки з приводу прочитаного
Аналіз ліричного твору
- Автор, його місце в літературі
- Тематичне спрямування всієї
творчості
- Які життєві обставини дали
імпульс для написання твору?
- Назва твору (алегорична,
сюжетна, символічна, метафорична, влучна (чи ні), образна (чи ні)
- Тема поезії, провідні мотиви.
основна думка
- Жанр
- Композиція (якщо є)
- Образ ліричного героя
- Образи-символи (якщо є)
- Сюжетні лінії (якщо є)
- Яким настроєм пройнята поезія?
- Які використано художні засоби?
- Визначити віршовий розмір, риму
- Місце твору в доробку поета
- Актуальність твору сьогодні
- Ваші роздуми та почуття
навіяні поезією
- Персонаж голвний, другорядний,
епізодичний
- Анкетна характеристика героя
(хто, звідки, якого роду, чим займається)
- Чи є в нього прототипи?
- Портрет героя (відповідність чи
невідповідність його внутрішньому світу)
- Риси характеру героя, його
психологічна складність: духовне багатство, моральна краса чи потворність
- Місце і роль персонажа в
сюжеті. Чим пов'язаний з іншими героями?
- Мова як засіб самовираження
персонажа
- Ставлення до нього інших
дійових осіб
- Ставлення автора до свого героя
- Актуальність проблем, порушених
письменником через даний персонаж
- З якими відомими вам героями
перегукується даний персонаж? Що в них спільного, що відмінного?
- Моє сприйняття героя
- Автор і назва книжки. За яких
обставин ознайомилися з твором?
- На яку тему написаний твір?
- Як розгортаються в творі
основні події?
- Епізод, який найбільш
запам'ятався
- Хто з героїв твору сподобався.
Чим саме
- Що у творі імпонує вам, а що
викликає сумніув чи несприйняття
- Загальне враження, яке справив
твір. Над чим спонукав замислитися
- Побажання авторові або читачам
Як навчитися виразно читати твори
Партитура художнього
тексту – це графічне відтворення звучання художнього твору. Складаючи
партитуру, позначають паузи, наголоси, підвищення й зниження тону, інтонаційні
переломи тощо. Партитурні позначки допоможуть учителеві в процесі навчання
учнів, особливо коли треба показати, як здійснити інтонаційну фігуру, що не
визначена розділовим знаком. Скласти партитуру – означає розмітити текст
умовними позначками, які допомагають уникнути логічних помилок у процесі
повторних читань.
Складання партитури
розпочинається із розчленування тексту на частини, періоди, ланки, мовні такти.
Реєстр
основних партитурних знаків:
Знак
|
Значення
|
весна
|
пряма лінія під словом – для
позначення логічного наголосу
|
/
|
коротка пауза
|
//
|
середня пауза
|
///
|
довга пауза
|
↑
|
підвищення тону
|
→
|
рівний тон
|
↓
|
зниження тону
|
засумувала
|
пунктир під словом (словами) –
для позначення уповільнення вимови
|
∩
|
лігатура вгорі між словами –
для зв’язки слів, вимовлених на одному диханні
|
{ «Я твій!..» }
|
фігурні дужки вказують на зміну
адресата
|
Пам’ятка
«Як навчитися виразно читати віршові твори»
1. Вдумливо
прочитай вірш.
2. З’ясуй лексичне
значення не зрозумілих тобі слів.
3. За змістом та
ідеєю твору визнач настрій, з яким читатимеш твір.
4. У кожному рядку
визнач (підкресли олівцем) стрижневе слово, тобто слово, на яке падає логічний
наголос (слово, яке слід інтонаційно голосом виокремити, бо воно найвагоміше в
рядку чи реченні).
5. Познач олівцем
паузи:
а) кома – ледь
помітна пауза (позначка – /);
б) двокрапка й тире
– помітна пауза (позначка – //).
в) крапка – явна
пауза із інтонацією завершеності (позначка – ///).
6. Ліворуч від
кожного рядка постав стрілку, що передає тон читання:
а) підвищення тону
– стрілка вгору (↑);
б) зниження тону –
стрілка вниз (↓);
в) рівний тон –
горизонтальна стрілка (→).
7. Прочитай кілька
разів вірш з дотриманням вимог усіх позначок.
8. Читаючи вірш,
уявляй картини, які виникають, і запам’ятовуй їх послідовність.
9. Вивчивши вірш
напам’ять, виразно прочитай його своїм близьким і з’ясуй, що б вони побажали
тобі для кращого прочитання твору. Врахуй їхні побажання.
Пам’ятка
декламатора
1. До читання
напам’ять повтори про себе текст вірша.
2. Перед тим як
декламувати, займи зручну й правильну позу (стань рівно, розправ плечі, набери
потрібну кількість повітря). Для впевненості на початку читання можеш дивитися
періодично на двох-трьох учнів, з якими товаришуєш (щоб відразу не знітитися),
а згодом, оволодівши ситуацією, слід розсіювати свою увагу по всьому класу.
3. Назви автора й
твір, який читатимеш.
4. Читання вірша
можеш супроводжувати жестами, проте рухи рук мають бути стриманими, не
втомлювати й відволікати слухача.
5. Не поспішай під
час читання, набирай повітря рівними частинами під час пауз.
6. Декламуючи,
уявляй картини, які озвучуєш, і з відповідним темпом і настроєм передавай їх.
7. Не варто занадто
голосно читати вірш, оскільки майстерність у читанні художнього твору
визначається передусім темпом, інтонацією, дотриманням пауз, настроєм, а також
мімікою, жестами та ін.
Як підготувати тези прочитаного
Тези — це стисло сформульовані основні положення тексту, що вбирають
суть висловленого автором.
Види розборів
Фонетичний розбір слова
- Назвати аналізоване слово
- Вказати кількість складів,
визначити, які з них закриті, які - відкриті
- Вказати наголошений склад
- Зробити звуковий запис слова
- Назвати голосні звуки,
особливості їхньої вимови
- Назвати і охарактеризувати
приголосні звуки, особливості їхньої вимови
- Вказати кількість звуків у
вимовленому і кількість букв у записаному словах, прокоментувати
співвідношення між ними
Лексичний розбір слова
- Назвати аналізоване слово
- Вказати його лексичне значення
в контексті
- Назвати інші лексичні значення
слова (якщо воно багатозначне)
- Визначити у прямому чи
переносному значенні вжите слово
- Назвати синоніми, антоніми
(якщо є)
- Охарактеризувати стилістичні
властивості слова
- Вказати походження слова
- Вказати, до якої групи за
сферою вживання і поширеність належить слово
Стилістичний розбір тексту
- Навести аналізований текст
- Визначити комунікативні
завдання тексту
- Вказати сферу
застосуваннятексту, мовленнєву ситуацію, жанр висловлювання
- Обгрунтувати форму викладу
змісту (діалогічна, монологічна)
- Назвати характерні особливості
висловлювання
- Вказати мовні особливості
тексту (стилістично забарвлені мовні засоби)
- Зробити висновок про належність
тексту до того чи іншого стилю
Розбір слова за будовою
- Назвати аналізоване слово
- Змінюючи форму слова, виділити
закінчення від основи
- Добираючи спільнокореневі
слова, визначити префікси, суфікси, сполучні голосні звуки
- Вичленувати корінь (або корені)
Словотвірний розбір слова
- Назвати аналізоване слово
- Визначити його лексичне
значення
- Порівніти його зі словом, від
якого воно утворене, пояснити зміни у звуковому складі (якщо такі є)
- Встановити структурну та
значеннєву різницю між обома словами
- Зробити висновок про спосіб
творення налізованого слова
Прислівник
Прийменник
Немає коментарів:
Дописати коментар