Сучасні форми
роботи в бібліотеках
Бібліобар – форма заходу, під
час якого у вигляді «частування» пропонуються різноманітні книги та / або
періодичні видання. Користувачі можуть підійти до «барної стійки» і вибрати те,
що їм до вподоби. Інколи відвідувачам, крім книжкового «частування», пропонують
каву, чай, солодощі, фрукти.
Бібліографічна мозаїка – форма
представлення довідково- бібліографічного апарату бібліотеки в цілому або ж
певної групи бібліографічних матеріалів (бібліографічних покажчиків,
путівників, списків, нарисів, оглядів, дайджестів тощо) у паперовій або
електронній формах із метою популяризації їх як джерел ефективного пошуку
інформації для користувачів бібліотеки.
Бібліографічний
бієнале (від італ. Biennale – дворічний) – виставка чи фестиваль
бібліографічних та інформаційних ресурсів (традиційних та / або електронних),
продукції та послуг бібліотеки, що проводиться один раз на два роки. Вони
можуть бути тематичними (музейно-бібліографічні, художньо- бібліографічні,
музично-бібліографічні та ін.). Виставки і фестивалі, котрі проходять раз на
три роки, мають назву трієнале (від італ. Triennale - трирічний).
Бібліокараван – цикл виїзних
заходів, виставок, оглядів тощо, зазвичай об’єднаних певною темою, що
організовуються з метою представлення в різних організаціях і установах.
Спрямований на підвищення інтересу громади до бібліотечної інформації та
послуг, популяризацію бібліотечних ресурсів з обраної теми. Програма
бібліокараван розробляється відповідно до його мети і завдань. Він може бути
самостійною акцією, у рамках якої можливе проведення й інших заходів, або ж
складовою частиною різних бібліотечних масових дійств.
Бібліокафе – форма заходу,
побудованого на зразок кафе, де в меню замість страв подають книги (за
авторами, тематикою), бібліографічну інформацію, відомості про міні-заходи. До
«Бібліоменю» можуть входити «книги на будь-який смак: від невигадливих
книжкових страв до найсмачніших і найвишуканіших». А також бібліофреш,
бібліомікс та ін.
Бібліокешинг (від англ. cache
– схованка) – гра, суть якої полягає в пошуку книжкових скарбів, що можуть бути
заховані як у приміщенні бібліотеки, так і поза її межами. Користувачі
бібліотеки, котрі виконують роль шукачів скарбів (можливе формування кількох
груп, що змагаються між собою), використовуючи підказки (наприклад, записки)
або / та відповідаючи на запитання чи виконуючи певні завдання, знаходять
схованку за схованкою і, зрештою, дістаються до головного скарбу.
Бібліомікс (від англ. mix –
змішувати) – тематичний бібліографічний огляд, до якого включають різноманітні
бібліотечні документи: книги, періодичні видання, відео-, кіно-, фоно-,
фотодокументи, електронні видання, плакати, посилання на інформаційні ресурси
тощо.
Бібліопікнік – акція, що найчастіше
проводиться на свіжому повітрі в рамках літніх читань. Користувачам пропонують
різноманітні книжкові «частування» з цікавими назвами (бутерброд «Книжковий»,
«Шашлик – Всезнайко», Арт-десерт тощо). Іноді бібліотечний пікнік організовують
і в приміщенні бібліотеки, потурбувавшись про створення відповідної атмосфери.
Бібліотечний бульвар - захід, що проводиться на вулиці з метою реклами
бібліотеки, книги і читання.
Бібліотечний десант – виїзна акція,
котру організовують дин чи кілька відділів бібліотеки для різних аудиторій, у
різних закладах та установах (дитсадки, школи, парки та ін. Мета – якомога
більше розповісти про можливості бібліотеки, розкрити багатство її фонду,
привабити нових користувачів.
Бібліотечний
консалтинг (консалтинг від англ. consulting - консультування) - консультування з
питань бібліотечної справи. Основна мета консалтингу полягає в поліпшенні
якості керівництва, підвищенні ефективності діяльності бібліотеки в цілому і
збільшенні індивідуальної продуктивності праці кожного працівника.
Бібліотечний non-stop (від англ. non-stop
– безперервний, безупинний) – формат проведення масового заходу, який триває
10-12 годин або впродовж усього дня чи навіть кількох днів). Про що
зазначається в його програмі. Захід може бути приурочено до якогось свята,
проводитись у рамках Дня відкритих дверей тощо. При цьому бібліотека
перетворюється на майданчик для відкритого інтерактивного спілкування з
цікавими людьми (письменниками, видавцями, творчими молодіжними колективами та
ін.)
Бібліотрансформер – це максимально
повна фактографічна та бібліографічна інформація про об’єкт бібліографування,
розміщена з використанням різних форм і засобів. Наприклад, бібліотрансформер,
присвячений творчості того чи іншого письменника, може складатися з таких
частин (модулів), як-от: книжкова закладка, інформаційна листівка,
інформаційно- бібліографічний словничок, мультимедійний урок – презентація,
бібліографічний покажчик, відеовікторина та відео урок. Бібліотрансформер – це
жива форма рекомендаційної бібліографії, котра дає широкі можливості для його
використання, цілком або лише окремих модулів, і в індивідуальній, і в масовій
роботі чи для створення на його основі власного інформаційно- бібліографічного
продукту.
Бібліофреш (від англ. fresh
– свіжий) – бібліографічний огляд книжкових новинок.
Бібліошоу – розважальний
бібліотечний захід постановочного характеру, що, як правило, проводиться перед
публікою (реальними та / або потенційними користувачами бібліотеки) і
розрахований на гучний зовнішній ефект.
Бібліошопінг – форма масового
заходу, під час якого один учасник, прорекламувавши книгу, пропонує іншому
учаснику «придбати» її (тобто взяти в користування з бібліотечного фонду).
Також бібліотекарі
намагаються привернути увагу користувачів до книг за допомогою різних
маркетингових прийомів (зокрема, використовують музику, світло, кольори,
аромати), а при розміщення «книжкових товарів» враховують інтереси різних
цільових груп.
Буккросинг (від англ. book
– книга, crossing – рух) – рух книголюбів, що діють за принципом «прочитав –
передай іншому». Вони цілеспрямовано залишають у спеціальних шафках (на
поличках і т. ін.) в людних місцях (книгарні, кафе, вокзали, парки) прочитані
книги, щоб інші могли їх почитати. Рух має свої правила. За таким обміном можна
стежити в Інтернеті. Головна ідея – «відпустити» книжку в мандрівку світом
(звільнити її), таким чином перетворюючи світ на відкриту бібліотеку.
Бук-слем (Book Slam) (від
англ. slam - штовхання, витіснення одне одного) - змагання на кращу «рекламну
компанію» по просуванню обраної книги, можливо з елементами музичної
театралізації. Учасники діляться на декілька команд. Завдання команди полягає в
тому, щоб якомога краще розрекламувати книжку. Головне, що команди отримують
однакові книжки. І за окремий проміжок часу треба показати уміння донести до
глядачів свої емоції і почуття. Таким чином, рекламна книжкова компанія повинна
змусити купити, тобто прочитати книгу. Кращу рекламну книжкову компанію
визначає журі, до складу якого можуть входити як глядачі, так і бібліотекарі.
Буктрейлер (від англ.
booktrailer; book – книга, trailer – тягач, причіп) – це короткий відеоролик
(тривалістю до 3-х хвилин) за мотивами книги, що є сучасною формою реклами
книги, засобом її просування, заохочення до читання. Основне його завдання –
яскраво та образно розповісти про книгу зацікавити, заінтригувати читача. Такі
бібліотечні відеоролики знімаються як про сучасні книги, так і про ті, що стали
літературною класикою.
Велнес – тренінг – захід,
спрямований на просування здорового способу життя. Наприклад, можна
запропонувати людям, які займаються вуличними видами спорту (воркаут, паркур
тощо), показати своїм одноліткам, що займатися спортом просто – потрібне лише
бажання. Велнес (від англ. be well – гарне самопочуття) – концепція здорового
способу життя, заснована на поєднанні фізичного та ментального здоров’я,
правильного харчування, розумних фізичних навантажень та відмови від шкідливих
звичок.
Відкритий мікрофон (відкрита
трибуна) - ціннісно- орієнтована діяльність в ситуації діалогу на задану
актуальну тему, заснована на принципах демократії і плюралізму думок. Передаючи
один одному імпровізований мікрофон (виходячи до трибуни), читачі вільно
висловлюють свою точку зору, ставлять гострі питання. Виступи читачів повинні
бути короткими, небанальними, пов'язаними з реальним життям.
Геокешинг - (geocaching, від
грец. Geo - земля, англ. Cache - тайник) - це захоплююча гра, в якій присутні:
подорож, знаходження місця розташування заданих об'єктів, пошук інформації про
об'єкти та відповідей на запитання.
Гурман-вечір - аматорів ....
жанру - вечір, присвячений певному жанру літератури, підготовлений з
урахуванням підкреслення («смакування») кращих сторін даного жанру.
Демотека – це місце
(творчий куточок), де читачі можуть залишити свої власні роботи – «демки» в
галузі музики, літератури, фотографії, фільмів, графіки тощо, для того, щоб про
них дізнався широкий загал. Демотиватор (демотиваційний постер) – зображення,
що традиційно складається з картинки в рамці, здебільшого чорного кольору,
напису – гасла, що коментує її, та додаткового напису (за необхідності).
Демотиватори з’явилися як протиставлення, пародія на мотиватори. Останні часто
бували нудними, тому дуже поширилася практика їх пародіювання. Що зазвичай
полягала у створенні комічних, пародійних постерів. Такі пародії й дістали назву
де мотиваційних постерів.
Інтерактивна виставка (від англ.
interactive – «той, що взаємодіє») – виставка, яка містить інтерактивні
експонати (елементи) і основною метою якої є залучення користувачів до
створення (поповнення) експозиції. Може бути організована як у традиційному
вигляді в приміщенні бібліотеки, так і в електронному – на сайті установи.
Інформаційний брифінг – сучасний
спосіб спілкування з користувачами. На таких заходах у режимі прес-конференції
можна не тільки відповідати на запитання користувачів стосовно пошуку
інформації, а й проводити тематичні консультації. Брифінги можуть бути як
самостійним заходом, так і частиною різних масових бібліотечних форм роботи.
Інформаційний
супермаркет – проект, мета якого – створення системи навігації в бібліотеці,
максимально адаптованої до потреб користувача для формування комфортного
середовища.
Квест (від англ..
quest – пошук, пошук пригод) – інтелектуально-динамічна гра, що поєднує
спортивне орієнтування, розв’язування інтелектуальних завдань тощо. Основою гри
зазвичай є послідовне виконання заздалегідь підготовлених завдань командами або
окремими гравцями. Гра має тему, мету, певний алгоритм, якого потрібно
дотримуватися. Наприклад, учасник, який виконав перше завдання, в результаті
отримує підказку для виконання другого і т.д. Таку гру в бібліотеці
називають бібліоквест. Вона може передбачати: відгадування загадок
з історії бібліотеки, міста (села), літературних загадок, пошук цитат у книгах,
пошук на полицях зазначених книг та багато інших цікавих завдань.Вужче поняття
– літературний квест (літературне квест – орієнтування). Це
один із варіантів названої гри-пошуку, маршрут якої пов'язаний зазвичай із
сюжетом і героями тих чи інших літературних творів. Тобто бібліоквест,
літературний квест – це активні форми соціокультурної роботи, в яких закладено
модель розвитку навичок інформаційної діяльності, а також формування
позитивного емоційного ставлення до бібліотеки та процесу читання. Розрізняють
традиційний квест та веб-квест. Веб-квест – гра або завдання,
для виконання якого використовують інформаційні ресурси Інтернету.
Книжковий дрес-код - форма масового
заходу, на якому презентують саме ті книги, які можна вважати обов'язковою
складовою іміджу сучасної людини.
Книжковий
(бібліотечний) фрімаркет (від англ. freemarket – безкоштовний магазин) –
місце, де можна залишити прочитані чи безоплатно взяти залишені будь-ким книги.
Мета – викликати зацікавленість до читання, розширити читацьке коло інтересів в
умовах обмежених ресурсів для придбання книг. Книжковий фрімаркет у бібліотеці
може бути як постійно діючим, так і організованим у формі окремого заходу.
Коворкінг (англ.
co-working - спільно працюють) - це модель роботи, в якій учасники, залишаючись
незалежними і вільними, використовують загальний простір для своєї діяльності.
Коучинг (від англ.
coaching – навчання, тренерство) – це метод сучасного консультування, що сприяє
ефективному досягненню клієнтом поставленої мети, що виявляється в конкретних
результатах. В бібліотеці можна використовувати як форму професійного навчання
або під час масового заходу задля вирішення якоїсь проблеми разом з учасниками.
Літературний каламбур - захід,
присвячений письменникам з однаковими прізвищами або різним творам зі схожими
сюжетами, значеннями одного і того ж слова (або двох слів, що звучать однаково)
з метою справити комічне враження.
Мотиватор
(мотиваційний постер) – вид наочної агітації, призначенням якого є створення відповідного
настрою в навчальних закладах, на робочих місцях. Це поєднання зображення та
тексту, що стимулює до дії, надихає на роботу над собою, на певні позитивні
зміни у ставленні до світу та самого себе, змушує задуматися над важливими
проблемами та поглянути на звичні речі з незвичного боку. Мотиватори
використовуються в бібліотеках, щоб надихати на читання, стимулювати до
відвідування бібліотечних установ.
Подкастинг – процес
створення і поширення звуко- і відео передач (тобто подкастів) у Всесвітній
мережі ) зазвичай у форматі МР3 для звукових і Flash для відеопередач. Цільова
аудиторія подкастингу – користувачі персональних або портативних комп’ютерів, а
також власники інших гаджетів. Подкасти – це окремий звуковий чи відео файл,
який розповсюджується безкоштовно через Інтернет для масового прослуховування /
перегляду, або серія ресурсів в Інтернеті, що регулярно оновлюється.
Здебільшого подкасти мають певну тематику і періодичність видання. Подкаст є
своєрідною еволюцією в передачі інформації в мережі, адже він надає можливість
не тільки прочитати, але й побачити чи послухати. Тепер «бібліотечними повідомленнями»
охоплена більш широка аудиторія користувачів бібліотек (люди з особливими
потребами, зайняті люди, користувачі Інтернету). Використання подкастів
дозволяє бібліотекарю стати більш живим і реальним для заданої цільової
аудиторії, впливати на користувачів бібліотеки не тільки ідеями в текстовій
формі, а й емоціями, які передаються через аудіо - та відеоряд. Процес запису
подкастів є більш творчим, цікавим і зручним, ніж написання тексту: створення
подкастів робить з бібліотекаря своєрідного режисера, автора і ведучого своїх
радіо - та відео програм. Однією з важливих переваг подкасти є те, що його
слухач може разом з прослуховуванням / переглядом займатись іншими справами.
Темою для створення подкасти може послужити що завгодно: геніальна думка, яку
записано на диктофон; аудіо / відеоінтерв’ю з цікавою людиною або новина в
бібліотечній галузі; методичні матеріали, рекомендації, провідний досвід,
цікавий та необхідний для аудиторії бібліотечного блогу чи сайту. Виділяють три
основні види подкастів:
Відеокаст. Представляє
собою відеозапис виступу на якусь тему, пов’язану безпосередньо з тематикою
інформаційного ресурсу, на якому розміщується.
Аудіокаст. Представляє
собою аудіо запис закінчених ідей, думок, лекцій, новин, презентацій, який несе
в собі явний інтерес і користь для заданої цільової аудиторії.
Скрінкаст – це нове явище, яке
спростило навчання людей через Інтернет. Суть скрінкасту полягає в тому, що за
допомогою спеціальних програм записуються дії на екрані комп’ютера разом із
аудіо – коментарями.
Сторітелінг (від англ.
storytelling - розповідання історій) - це спосіб передачі інформації через
розповідь історій. Використовується при підготовці масових заходів, в
професійному навчанні, при підготовці інформації у ЗМІ, при веденні сайтів, блогів.
Сторітелінг використовують, щоб розважити, залучити або переконати
співрозмовника (аудиторію). Сюжет будується таким чином, щоб зацікавити читача,
заволодіти його уявою та змусити повірити у краще; щоб за позитивним прикладом
героя розповіді розв’язати певну проблему чи внутрішній конфлікт тощо.
Сторітелінг ще називають перекладом подій у слова, зображення та звуки, часом з
імпровізацією й перебільшенням. Його використовують у рекламі, кіно, коучингу,
менеджменті, фандрейзингу, політиці тощо. Поєднуючи психологічні, управлінські
та інші аспекти, сторітелінг дає можливість не тільки ефективно донести
інформацію до людини (групи людей), а й мотивувати на вчинок, домогтися
максимально високих результатів. Залежно від сфери використання сторітелінг поділяють
на класичний (його ще називають соціальним або некомерційним) та комерційний.
Новий напрям – цифровий сторітелінг, в якому мистецтво розповіді поєднується з
використанням технічних засобів для відтворення графіки, тексту, аудіо - або
відеозаписів, мелодій, котрі відповідають змісту історії. Застосовується
сторітелінг і в роботі бібліотек. Практики бібліотечної справи знають, що саме
з розвитком інформаційних технологій спілкування з реальними людьми в реальному
часі подекуди стає просто розкішшю, мистецтвом, якого треба навчати і яке варто
популяризувати в роботі бібліотеки.
Флешбек (від англ. flash -
спалах, осяяння; back - назад), зворотний кадр - в мистецтві означає відхилення
від оповідання в минуле: сюжетна лінія переривається, і глядач спостерігає дії,
які відбувалися раніше.
Флешмоб (також флеш-моб,
флеш моб; від англ. flash mob; flash – спалах, mob – натовп) – заздалегідь
спланована масова акція, зазвичай організована через Інтернет або за допомогою
інших сучасних засобів комунікації, під час якої велика кількість людей
оперативно збирається в громадському місці, протягом декількох хвилин виконує
узгоджені дії і потім швидко розходиться. Соціальне явище флешмобу окреслилося
після того, як у жовтні 2002 року вийшла книга соціолога Г.Рейнгольда «Розумний
натовп: наступна соціальна революція», в якій автор пророкував, що люди
використовуватимуть нові комунікаційні цифрові технології (Інтернет, e-mail,
стільникові телефони, смс) для самоорганізації в короткий термін часу.
Бібліотечний флешмоб (також книжковий флешмоб, лібмоб) найчастіше має на меті
інформування населення про роль сучасної бібліотеки в суспільстві, про нові
можливості, котрі відтепер надають модернізовані бібліотеки; заохочення до
читання; привернення уваги до неповторності книги як носія інформації.
Прикладом бібліотечного флешмобу є акція до Всеукраїнського дня бібліотек, на
яку у вересні 2012 року УБА запрошувала всіх охочих: у визначений день та час
потрібно було прийти на вулицю Хрещатик у Києві, відкрити улюблену паперову чи
електронну книжку і таким чином висловити свою підтримку читанню. Бібліотечні
флешмоби проходіть також у вигляді акцій, під час яких бібліотекарі виходять на
вулиці міста з опитуванням, наприклад: «Чи знаєте ви, де розміщується
бібліотека?». Містяни відповідають на запитання, отримують інформацію про
сучасні бібліотечні послуги, візитівки книгозбірні, символічні призи тощо.
Дійство може мати театралізований характер.
Флешбук – книжковий
флешмоб в Інтернеті. Це може бути розміщення фрагментів текстів видань у соціальних
мережах, створення там само уривків з улюблених книг, ознайомлення з ними
друзів і передплатників сторінки з наведенням цитат, ілюстрацій, особистих
думок та іншої інформації. Тобто флешбук – це презентація або знайомство з
цікавими книгами за допомогою цитат, ілюстрацій, особистих переживань та іншої
інформації про книгу.
Немає коментарів:
Дописати коментар