Основні вимоги до сучасного уроку
Урок – це логічно закінчений, цілісний, обмежений визначеними
часовими
рамками етап
навчального процесу або, як кажуть педагогічного
процесу (традиційно)
Урок – форма організації навчання, за якої вчитель проводить
заняття з
групою учнів постійного складу, одного віку і рівня підготовки впродовж
певного часу й відповідно до розкладу. (Вікіпедія)
«Урок –
це дзеркало загальної і педагогічної культури вчителя, мірило його
інтелектуального багатства, показник його світогляду, ерудиції»
(В. О. Сухомлинський)
(В. О. Сухомлинський)
На початку 90-х років
минулого століття в якості природної реакції на перебудову в педагогічному
середовищі виникли гострі дискусії, під час яких шукали істинні причини низької
ефективності навчального процесу в школі. І головну з них побачили в
уроці – як ніби-то архаїчній формі організації навчальної діяльності дітей.
Найгострішими були виступи спеціалістів з організації ігор та інших видів
виховної діяльності, тобто тих, які безпосередньо уроків у школі не проводили.
Вони стверджували: «Урок як форму організації навчання придумав Я.-А.
Коменський ще чотири століття тому. Отже, урок – це архаїка. Він об’єктивно
застарів за цей час і вичерпав себе. Словосполучення «сучасний урок» це –
нонсенс, абсурд».
Головним аргументом противників уроку була думка про
те, що урок став не цікавим для дітей, оскільки, як правило, проводиться за
сталою структурою: оргмомент, перевірка домашнього завдання, пояснення нового
матеріалу, повторення та нове домашнє завдання.
Справді, класно-урочна система має свої слабкі
сторони. До основних недоліків у організації уроків учителями сьогодні,
за результатами спостережень, можна віднести:
відсутність системного підходу до
планування процесу вивчення теми (розділу), а також визначення ролі кожного
уроку в системі завдань, що ставляться перед учнями під час її вивчення;
недостатнє знання типів уроків
(стандартних і нетрадиційних форм), їх призначення та структури, відсутність
компетентного підходу до відбору найбільш адекватних для реалізації кожної
конкретної цілі;
недостатнє знання та володіння елементами
педагогічної техніки, результатом чого в більшості випадків є шаблонна
структура уроків, їх одноманітність;
недостатність знань у галузі сучасних
методів навчання, невміння здійснювати їх раціональний вибір для конкретного уроку;
перевантаженість змісту навчального
матеріалу, надмірна кількість другорядних фактів, невмотивоване бажання відійти
від підручника при поясненні нового матеріалу;
орієнтованість на середнього учня, висока
складність навчання для слабких учнів як за рахунок темпу, так і змісту
навчання;
недостатність знань психологічних основ
уроку, які включають як знання психологічних принципів організації уроку, так і
особливостей психічного розвитку кожного учня в класі (розумові здібності,
нахили, інтереси, тип уваги, пам’яті, мислення, сприймання, характер,
темперамент, воля та ін.);
Більшість із зазначених недоліків мають технологічний
характер і свідчать про недостатній рівень підготовки вчителів саме з цього
аспекту їх діяльності.
Звичайно, крім уроку, є ще багато інших форм
організації навчального процесу. Зрозуміло, що археологічні експедиції,
подорожі, екскурсії, у порівнянні з уроками, дуже сильно впливають на
формування світогляду дітей і залишаються в їхній пам’яті надовго. Такі заходи,
як правило, не обмежені в часі, вони проходять в інших умовах, мають інший
характер спілкування учнів з педагогами. Проте очевидним є і те, що при
наявності навчальних планів, програм урок був, є і залишиться основною формою
організації навчального процесу в школі.
Реалії сьогоднішнього дня вимагають нових підходів до
організації навчального процесу в школі, зокрема, проведення уроку.
Сучасний урок – це урок демократичний. Він проводиться не для учнів, а разом з ними. Це
урок, на якому присутній демократичний стиль спілкування, де діти вчаться
здобувати знання, а не отримувати готові, де жоден з них не боїться
висловлювати свою думку і доводити її.
Для сучасного уроку характерними ознаками є:
– варіативність і гнучкість структури
уроку;
– спрямованість уроку на особистість учня;
– оптимізація форм роботи на уроці;
– формування найважливіших компетентностей
учнів;
– співпраця вчителя і учня.
Статистика свідчить, що за свій педагогічний вік
учитель проводить більше 25 тисяч уроків, а учень за час навчання в школі
відвідує їх майже 12 тисяч.
Як побудувати сучасний урок? Як зробити так, щоб урок
не тільки озброював учнів знаннями та вміннями, а й викликав би у дітей щирий
інтерес, природню зацікавленість, формував би їхню творчу свідомість?
Вимоги до сучасного уроку
І. Дидактичні вимоги до сучасного уроку
1. Чітке
формулювання освітніх завдань в цілому і його складових елементів, їхній
зв'язок з розвиваючими і виховними завданнями.
2. Визначення
оптимального змісту уроку відповідно до вимог навчальної програми і цілей
уроку, з урахуванням рівня підготовки й підготовленості учнів.
3. Прогнозування
рівня засвоєння учнями наукових знань, сформованості умінь і навичок як на
уроці, так і на окремих його етапах.
4. Вибір
найраціональніших, оптимальних методів, прийомів і засобів навчання,
стимулювання і контролю. Вибір форм організації, що забезпечує максимальну
самостійність у навчанні учнів.
5. Реалізація на
уроці всіх дидактичних принципів.
6. Створення умов
для успішного навчання учнів.
II. Психологічні вимоги до уроку
1.Психологічна мета уроку:
1) Проектування
розвитку учнів у межах вивчення конкретного навчального предмета і конкретного
уроку.
2) Врахування у
цільовій настанові уроку психологічної задачі вивчення теми і результатів,
досягнутих у попередній роботі.
3) Передбачення
окремих засобів психолого-педагогічного впливу, методичних прийомів, що
забезпечують розвиток учнів.
2.Стиль уроку:
1)Визначення змісту і структури уроку відповідно до
принципів розвиваючого
навчання:
* співвідношення навантаження на пам'ять учнів і їхнє
мислення;
* визначення обсягу відтворюючої і творчої діяльності;
* планування засвоєння знань у готовому
вигляді (зі слів учителя, з підручника, посібника) і в процесі самостійного пошуку;
* виконання вчителем і учнями проблемно-евристичного
навчання (хто ставить проблему, формулює її, хто вирішує);
* облік контролю, аналізу й оцінки діяльності
школярів, здійснюваних учителем, а також взаємної критичної оцінки,
самоконтролю і самоаналізу учнів;
* співвідношення спонукання учнів до діяльності
(коментарі, що викликають позитивні почуття в зв'язку з проблемною
роботою, установки, що стимулюють інтерес, вольові зусилля до подолання
труднощів) і примусу (нагадування про оцінку, різкі зауваження, нотації).
2)Особливості самоорганізації вчителя:
* підготовленість до уроку — головне усвідомлення
психологічної мети і внутрішня готовність до її здійснення;
* робоче самопочуття на початку уроку й у ході його
(зібраність, співнастроєність з темою і психологічною метою уроку,
енергійність, наполегливість у здійсненні поставленої мети, оптимістичний
підхід до всього, що відбувається на уроці);
* педагогічний такт (випадки прояву);
* психологічний клімат на уроці (підтримка атмосфери
радісного, щирого спілкування, діловий контакт і т. ін.);
3. Організація пізнавальної діяльності учнів:
1) Визначення заходів для забезпечення умов
продуктивної роботи, мислення й уяви учнів:
* планування шляхів сприйняття учнями досліджуваних
об'єктів і явищ, їхнього осмислення;
* використання установок у формі переконання;
* планування умов стійкої уваги і зосередженості
учнів;
* вправи.
2) Організація діяльності мислення й уваги учнів у
процесі формування нових знань і умінь:
* визначення рівня сформованості знань і умінь в учнів
(на рівні конкретно-почуттєвих уявлень, понять, що узагальнюють образи,
«відкриття», висновки);
* опора на психологічні закономірності формування
уявлень, понять,
рівнів розуміння, створення нових образів під час
організації розумової
діяльності й уяви учнів;
* планування прийомів і форм роботи, що забезпечують
активність і самостійність мислення учнів (система запитань, створення
проблемних ситуацій, різні рівні проблемно-евристичного вирішення
задач, використання задач з відсутніми і зайвими даними, організація
інтелектуальних утруднень в ході самостійних робіт, ускладнення завдань з метою
розвитку пізнавальної самостійності учнів); керівництво підвищенням рівня
розуміння (від описового, порівняльного, пояснювального до узагальнюючого,
оцінного, проблемного) і формуванням умінь міркувати й робити висновки;
* використання різних видів творчих робіт учнів
(пояснення мети роботи, умов її виконання, навчання добору і систематизації
матеріалу, а також обробці результатів і оформлення роботи).
3) Закріплення результатів роботи:
* формування навичок шляхом вправ;
* навчання перенесенню раніше засвоєних умінь і
навичок на нові умови роботи, попередження механічного перенесення.
4. Організованість учнів:
1) Ставлення учнів до
навчання, їхня самоорганізація і рівень розумового розвитку.
2) Урахування рівня
навченості під час визначення сполучення індивідуальних, групових і фронтальних
форм роботи учнів на уроці.
5. Врахування вікових особливостей учнів:
1) Планування
уроку відповідно до індивідуальних і вікових особливостей учнів.
2) Проведення
уроку з урахуванням сильних і слабких учнів.
3) Диференційований підхід до сильних і
слабких учнів.
III. Гігієнічні вимоги до уроку
1. Температурний
режим.
2. Фізико-хімічні
властивості повітря (необхідність провітрювання і т. п.).
3. Освітлення.
4. Попередження
втоми і перевтоми.
5. Чергування
видів діяльності (зміна слухання, виконання обчислювальних, графічних і
практичних робіт).
6. Своєчасне і
якісне проведення фізкультхвилинок.
7. Дотримання
правильної робочої пози учня.
8. Відповідність
росту школяра класних меблів.
IV. Вимоги до техніки проведення уроку
1. Урок повинен
бути емоційним, викликати інтерес до навчання і виховувати потребу в знаннях.
2. Темп і
ритм повинні бути оптимальними, дії вчителя й учнів — завершеними.
3. Необхідний
повний контакт у взаємодії вчителя й учнів на уроці, необхідно дотримуватися
педагогічного такту і педагогічного оптимізму.
4. Повинна
домінувати атмосфера доброзичливості й активної творчої праці.
5. Варто змінювати
види діяльності учнів, оптимально сполучати різні методи й прийоми навчання
відповідно до рівня працездатності учнів залежно від дня тижня, порядкового
номера уроку, навчальної дисципліни, типу і виду уроку.
6. Потрібно
забезпечити дотримання єдиного орфографічного режиму школи.
7. Учитель
повинний забезпечити активне навчання кожного школяра.
Отже, психолого-педагогічні та техніко-гігієнічні
вимоги до сучасного уроку зводяться до дотримання таких узагальнених положень:
1) Точне і творче виконання
програмно-методичних вимог до уроку; чітке визначення типів уроку і його місце
в темі, бачення особливостей кожного уроку.
2) Врахування реальних навчальних можливостей різних
класів або груп, цілеспрямована ліквідація прогалин в знаннях.
3)Обміркування та вирішення в єдності завдань освіти,
виховання, психологічного розвитку.
4)Вибір раціональної структури та темпу проведення
уроку, які забезпечують вирішення поставлених завдань і продуктивне
використання часу уроку: «Цілі визначають тип уроку. Тип уроку визначає його
структуру, структура — розподіл часу на різних етапах».
5)Забезпечення практичної і профорієнтаційної
спрямованості навчального процесу, створення реальних можливостей щодо
використання учнями знань, умінь, навичок, які вони отримали, з метою
попередження формального засвоєння теорії.
6)Концентрація уваги учнів на важливих наукових
поняттях, висновках, правилах, світоглядних і виховних ідеях; виділення об'єкта
міцного засвоєння. Зв'язок змісту уроку з життям, з практикою і особистим
життєвим досвідом учня; використання міжпредметних зв'язків з метою формування
цілісної наукової картини світу в інтересах економії часу.
7)Розширення арсеналу вибору методів переважно за
рахунок активних, інтенсивних методів; використання на уроці оптимального
поєднання різних методів.
8)Поєднання колективної форми роботи з груповими та
індивідуальними.
9)Здійснення на основі діагностики навчальних
можливостей диференційованого підходу до учнів з акцентом на надання
диференційованої допомоги учням з різним рівнем підготовки з предмета.
10)Формування у всіх учнів активного ставлення до
навчальної діяльності, навичок раціональної організації навчальної праці
безпосередньо на уроці.
11)Спілкування з учнями на основі поєднання
вимогливості з повагою до особистості.
12) Розвиток кабінетної системи навчання відповідно до
вимог науково-технічного процесу: цілевідповідність, раціональне і комплексне
використання різних засобів навчання (підручників, наочних посібників, ТЗН,
засобів інформації, EOT).
13)Удосконалення сприятливих для роботи гігієнічних та
естетичних умов.
14)Визначення змісту і обсягу домашніх завдань з
урахуванням часу, який необхідний на їх підготовку; якщо необхідно, коментувати
методики їх виконання, намагатися, щоб навчання здійснювалося на самому уроці,
а обсяг домашнього завдання скорочувався (там, де це можливо).
15) Чітке дослідження задуму і одночасна
готовність гнучко перебудувати його хід при зміні навчальної ситуації, вміння
переходити до реалізації запасних методичних варіантів.
16) Виявлення в ході самоаналізу результатів
навчання, виховання, розвитку, які отримали на уроці; порівняння їх з
поставленими учителем завданнями, знаходження важливих причин недоліків і
успіхів; урахування результатів самоаналізу при плануванні наступних уроків.
Отже сучасний урок це:
v це урок, на якому вчитель викладає матеріал зрозуміло
і доступно;
v вселий, пізнавальний, цікавий, неважкий урок,
на якому вчитель і учень вільно спілкуються.
v це урок, на якому не доводиться робити щораз
одне й те саме, це різноманітний урок;
v це урок на якому вислуховують будь-яку твою
думку, урок, ду людина учиться бути людиною;
v це урок, на якому почуваєш себе впевнено;
v це урок без стресів.
"Учитель готується до хорошого уроку все життя...
Така духовна і філософська основа нашої професії і технологія нашої праці: щоб
дати учням іскорку знань, вчителеві треба ввібрати ціле море світла".
В.О.Сухомлинський
Немає коментарів:
Дописати коментар